sábado, 25 de febrero de 2012

Incubando y acelerando startups

Alejandro Suárez Sánchez-Ocaña/ el mundo.es / 24 de febrero 2012



Foto: cortesía de Startup Marketing Blog.
http://startup-marketing.com 

Muchos promotores de proyectos se quejan -e, indudablemente, suele ser con razón- de las dificultades de financiación del momento actual, en el que los bancos o el ICO -www.ico.es- ni están ni se les espera para financiar nuevos proyectos, que habitualmente traen consigo altos  riesgos.
Si eres empresario y tienes un hotel de más 100 habitaciones en Marbella, el banco te llamará sin problemas para ofrecerte préstamos ICO, aun incluso si no los necesitas. Pero si no tienes a tus espaldas un patrimonio que aporte seguridad, y estás intentando poner en marcha tu proyecto, podrás visitar muchos bancos, siempre con el mismo resultado: para ellos eres un bulto sospechoso.
Eso nos deja en un escenario en el que permanecer durante meses en busca de financiación puede provocar que se pierda el momento–oportunidad para poner en marcha el negocio, con lo que se acaba desbaratando el foco del proyecto. Por ese motivo hay que animar a los emprendedores a encontrar alternativas creativas. De ese modo se evitaría malgastar más tiempo del necesario buscando financiación, alejándonos del foco de nuestro negocio. Una buena alternativa es buscar ayuda industrial en entidades privadas que apuestan por el éxito de nuevos proyectos emprendedores.
En los últimos años han ido apareciendo lentamente algunas incubadoras y aceleradoras de empresas, que representan una buena opción para acompañar en los primeros momentos los proyectos de los emprendedores.
Es de agradecer que haya iniciativas que no solo aportan socios industriales, sino que además proporcionan conocimiento, servicios a las nuevas empresas, formación y también, en ocasiones, capital, lo que abre nuevos ángulos de visión a los emprendedores. Aunque hay interesantes iniciativas públicas -entre las que caben destacar las de Madrid Emprende o Barcelona Activa-, en mi opinión resulta clave que este tipo de movimientos florezcan desde el sector privado, y que tengan un claro objetivo de rentabilidad empresarial a medio y a largo plazo, lo que evita mantenerlas artificialmente con fondos públicos. En mi sector han ido apareciendo en los últimos años algunas incubadoras como DAD -http://www.dad.es/-, de Rodolfo Carpintier, FDI -http://www.fdinternetmobile.com/ -, de Jorge y Raúl Mata, Cink Emprende -http://www.cink-emprende.es/ -, de Raúl del Pozo, o Mola -http://www.mola.com/es/ -, de Enrique Dubois y Paco Gimeno.
Pero, ¿hay suficientes iniciativas de este tipo? Sé que mucha gente pensará que no, y que debería haber muchas más iniciativas. Yo no creo que sea así, y lo razonaré a continuación.
Estados Unidos es el país de las incubadoras. En algunas zonas del país existen por todos lados. Eso tiene sentido, ya que existen cada año decenas de casos de éxito con los que estas incubadoras obtienen un retorno de capital debido al éxito de las incubadas. De hecho, algunas de las mayores incubadoras norteamericanas se están internacionalizando y lanzando filiales en otros países, aprovechando su 'know how' para captar proyectos. Por ello es necesario instalarlas donde se están formando "hormigueros" de ideas y emprendedores -por ejemplo, en la actualidad, en Israel.
En España todavía no podemos presumir de hormigueros. En otras palabras, aún no tenemos centros de frenética y masiva actividad emprendedora que justifiquen el florecimiento a su sombra de incubadoras y aceleradoras en cada esquina para atenderlas. Aun así, que en los últimos años hayan aparecido algunas, como las anteriormente mencionadas, es una excelente noticia que muchos emprendedores deben aprovechar ante los problemas de financiación, con lo que pueden encontrar nuevas opciones en las que apoyarse y con las de ir de la mano.

Innovation Lags


Subido por  el 20/12/2011


Watch Henrich Greve on reducing uncertainty to increase production. Innovation lags -- the lag between innovation and adoption -- occurs when there is a delay between a new idea or technology becoming available, and its uptake by industry. While cost and efficiency benefits may be proved in a lab, even the most rational managers can remain uncertain about real world application, and delay adoption. If business can work out how to shrink this lag, new innovations will be adopted more rapidly and business will benefit more immediately from increased productivity. Henrich Greve is a Professor of Entrepreneurship, at INSEAD



Source: http://www.youtube.com/watch?v=kLNYg0k2vdY&feature=plcp&context=C3f4a289UDOEgsToPDskKFpyI45b-e-FVP_Y68WF-T

The New Sustainability Champions


Subido por  el 11/01/2012


The New Sustainability Champions are sixteen emerging market based companies presented by the World Economic Forum and the Boston Consulting Group in their recent report Redefining the Future of Growth.These companies create unconventional & profitable solutions that impact economic growth and enhance overall sustainability in their regions.





Source: http://www.youtube.com/watch?v=_6eWgDxJW_Y&feature=plcp&context=C361d3adUDOEgsToPDskLm_XY491Ru1zMYAfLHfjkZ

Design Thinking for Social Innovation

Designers have traditionally focused on enhancing the look and functionality of products. Recently, they have begun using design techniques to tackle more complex problems, such as finding ways to provide low-cost healthcare throughout the world. Businesses were the first to embrace this new approach—called design thinking—and nonprofits are beginning to adopt it too.


By Tim Brown & Jocelyn Wyatt | 25 | Winter 2010

imageIn an area outside Hyderabad, India, between the suburbs and the countryside, a young woman—we’ll call her Shanti—fetches water daily from the always-open local borehole that is about 300 feet from her home. She uses a 3-gallon plastic container that she can easily carry on her head. Shanti and her husband rely on the free water for their drinking and washing, and though they’ve heard that it’s not as safe as water from the Naandi Foundation-run community treatment plant, they still use it. Shanti’s family has been drinking the local water for generations, and although it periodically makes her and her family sick, she has no plans to stop using it.I
Shanti has many reasons not to use the water from the Naandi treatment center, but they’re not the reasons one might think. The center is within easy walking distance of her home—roughly a third of a mile. It is also well known and affordable (roughly 10 rupees, or 20 cents, for 5 gallons). Being able to pay the small fee has even become a status symbol for some villagers. Habit isn’t a factor, either. Shanti is forgoing the safer water because of a series of flaws in the overall design of the system.
Although Shanti can walk to the facility, she can’t carry the 5-gallon jerrican that the facility requires her to use. When filled with water, the plastic rectangular container is simply too heavy. The container isn’t designed to be held on the hip or the head, where she likes to carry heavy objects. Shanti’s husband can’t help carry it, either. He works in the city and doesn’t return home until after the water treatment center is closed. The treatment center also requires them to buy a monthly punch card for 5 gallons a day, far more than they need. “Why would I buy more than I need and waste money?” asks Shanti, adding she’d be more likely to purchase the Naandi water if the center allowed her to buy less.
The community treatment center was designed to produce clean and potable water, and it succeeded very well at doing just that. In fact, it works well for many people living in the community, particularly families with husbands or older sons who own bikes and can visit the treatment plant during working hours. The designers of the center, however, missed the opportunity to design an even better system because they failed to consider the culture and needs of all of the people living in the community.
This missed opportunity, although an obvious omission in hindsight, is all too common. Time and again, initiatives falter because they are not based on the client’s or customer’s needs and have never been prototyped to solicit feedback. Even when people do go into the field, they may enter with preconceived notions of what the needs and solutions are. This flawed approach remains the norm in both the business and social sectors.
As Shanti’s situation shows, social challenges require systemic solutions that are grounded in the client’s or customer’s needs. This is where many approaches founder, but it is where design thinking—a new approach to creating solutions—excels.
Traditionally, designers focused their attention on improving the look and functionality of products. Classic examples of this type of design work are Apple Computer’s iPod and Herman Miller’s Aeron chair. In recent years designers have broadened their approach, creating entire systems to deliver products and services.
Design thinking incorporates constituent or consumer insights in depth and rapid prototyping, all aimed at getting beyond the assumptions that block effective solutions. Design thinking—inherently optimistic, constructive, and experiential—addresses the needs of the people who will consume a product or service and the infrastructure that enables it.
Businesses are embracing design thinking because it helps them be more innovative, better differentiate their brands, and bring their products and services to market faster. Nonprofits are beginning to use design thinking as well to develop better solutions to social problems. Design thinking crosses the traditional boundaries between public, for-profit, and nonprofit sectors. By working closely with the clients and consumers, design thinking allows high-impact solutions to bubble up from below rather than being imposed from the top.
Design Thinking at Work

Impact Investing and Social Entrepreneurship



New innovations to generate social and environmental impact, with the potential for financial returns

Zurich/Davos,  January 26, 2012


Today at the World Economic Forum in Davos, the Credit Suisse Research Institute, in collaboration with the Schwab Foundation for Social Entrepreneurship, releases the key findings of its report entitled “Investing for Impact: How social entrepreneurship is redefining the meaning of return.” The report provides insight into the major trends shaping Impact Investing today and its ability to tackle some of the world’s most intractable societal problems.

Today, more than ever before, investors and entrepreneurs are proactively investing capital in solutions designed to generate a positive social or environmental impact, as well as the potential for financial returns. In practice, these solutions are emerging in most parts of the world, across nearly all asset classes, and at many different levels of risk and return. And although this field is still at a relatively early stage in its development, recent activities suggest that Impact Investing may be reaching a tipping point, with the potential to channel large-scale private capital for social and environmental benefit.

In this report, the Credit Suisse Research Institute explores the opportunities and complexities of Impact Investing. Primary focus is placed on Social Entrepreneurship. Here, direct investments are made into social enterprises that provide scalable, self-sustaining solutions to address global problems. Examples include access to clean water, improved health care or the provision of clean energy. Such investments create a direct and measurable impact, as well as offer the potential for financial returns. Beyond direct investments into social enterprises, other newly emerging financing innovations available to social entrepreneurs are also discussed.

The report further covers the latest trends shaping the field of Impact Investing, including the promise and risks of scaling growth for social enterprises, the importance of the right mix of financing structures to achieve scale, the development of standardized metrics, and the lessons learned by pioneering Impact Investors. Contributors to the publication include some of the most prominent leaders in the field today - Mark Kramer, the founder of FSG Social Impact Consultants, Rupert Scofield, the founder of FINCA International, and Sir Richard Branson, founder of the Virgin Group.

Giles Keating, Head of Research for Private Banking and Asset Management at Credit Suisse, states: “Increasingly, clients are looking for innovative ways to generate financial return alongside social and environmental impact. Today, many philanthropists and investors view Impact Investing as a viable alternative and perhaps a more effective vehicle to create social change than pure charity.”

Mirjam Schöning, Senior Director of the Schwab Foundation for Social Entrepreneurship, adds: “This report clearly highlights how Impact Investing provides great promise in addressing some of the world’s most pressing social and environmental issues.”

jueves, 23 de febrero de 2012

Amplía tu mente: Crowdsourcing

El Crowdsourcing como metodología y herramienta puede desempeñar un indudable papel dentro de la generación de ideas en todos los ámbitos: marketing, estrategias de negocio, nuevos productos, ideas revolucionarias…
¿Pero, qué es el crowdsourcing? La Web 2.0 y las Redes Sociales tienen buena parte de su fundamento en la idea base del crowdsourcing. Ejemplo de ello son Youtube o Wikipedia. Así, el crowdsourcing tiene aplicaciones heterogéneas. Es solicitar a un colectivo amplio e indefinido de personas ajenas a la organización que den solución a nuestros problemas, nos despejen las dudas que tengamos y nos permitan avanzar.
Resulta factible afirmar que el crowdsourcing suele ser efectivo cuando buscamos un plus de creatividad, queremos tomar nuevas decisiones, enfoques distintos, etc. La diversidad de una multitud podrá ayudarnos a concebir o identificar las mejores opciones. De la misma forma, el crowdsourcing también permite abaratar y acelerar unos procesos determinados.
El crowdsourcing es cada vez más una herramienta usual dentro de las empresas, que son capaces de identificar cuándo recurrir a la comunidad para que den solución a sus problemas. Cada vez más buscan el talento y las ideas más novedosas para ser más competitivas en el mercado.
El poder de la comunidad
¡No te quedes atrás! Nuevos métodos para nuevos tiempos… all is changing!

Fuente: http://solucioneo.wordpress.com/open-your-mind/

miércoles, 22 de febrero de 2012

Will ‘big data’ transform your industry?


McKinsey Quarterly
Chart Focus Newsletter
February 2012



The volume of data that businesses collect is exploding: in 15 of the US economy’s 17 sectors, for example, companies with upward of 1,000 employees store, on average, more information than the Library of Congress does. New academic research suggests that companies using this kind of “big data” and business analytics to guide their decisions are more productive and have higher returns on equity than competitors that do not. As big data changes the game for virtually all industries, it will tilt the playing field, favoring some over others. The financial and information sectors rank among those with the highest potential to create value in the near term.

To learn more, read “Are you ready for the era of ‘big data’?” (October 2011).


Firma china que reclama la marca "iPad" niega que quiera dinero de Apple

Foto del mismo artículo
18/02/2012 11:38:43 a.m. | EFE.- 


La firma tecnológica china Proview, que se ha hecho famosa al lograr arrebatar en los tribunales del país la marca "iPad" a Apple, aseguró que su litigio con la multinacional no tiene propósitos económicos, informó hoy la agencia oficial Xinhua.

"Lo que Proview Shenzhen está haciendo es salvaguardar nuestros derechos e intereses, todo lo que queremos es un tratamiento justo", aseguró el fundador de la firma, Yang Long-san, en una rueda de prensa celebrada ayer por la compañía ante la expectación que ha causado su enfrentamiento con Apple.

Uno de los abogados de la firma, Ma Dongxiao, negó informaciones de prensa según las cuales Proview (en bancarrota) quiere pedir a Apple una compensación de 10.000 millones de yuanes (1.580 millones de dólares), y aclaró que sólo busca que la firma de la manzana pague los costes del litigio, de unos 100.000 yuanes (15.880 dólares).

"Los iPad de Apple son populares, pero Proview no ha dado permiso para vender productos bajo una marca cuyos derechos mantiene", señaló, por su parte, el fundador de la firma.

En diciembre, el Tribunal Popular Intermedio de Shenzhen (sur), donde tiene su sede Proview, dictaminó que la multinacional tecnológica Apple no tiene el derecho a usar la marca "iPad" para sus ordenadores tableta en el mercado del gigante asiático, ya que ésta pertenece originalmente a la firma local.

Según la sentencia, la rama taiwanesa de Proview registró la marca "iPad" en varios países en el año 2000, mucho antes de que los ordenadores tableta de Apple salieran al mercado, y en China en 2001.

En 2009, Apple adquirió en Taiwán a Proview los derechos para usar el nombre "iPad" en todo el mundo, por apenas 35.000 libras (unos 54.600 dólares), pero la marca hongkonesa se reservó la utilización de la palabra con fines comerciales en China, razón por la que presentó la demanda contra la multinacional.

Tras ganar la batalla en los tribunales, Proview ha solicitado en una treintena de divisiones administrativas chinas que se detenga la venta de iPads -y hasta su importación y exportación-, logrando incluso que en algunas ciudades del país se hayan retirado estos productos de algunas tiendas. 

La retirada, no obstante, no ha sido total, y por ejemplo las tiendas oficiales de Apple en China (dos en Pekín y otras tantas en Shanghái) continúan vendiendo este producto, extremadamente popular entre los consumidores chinos.


Fuente: http://www.elmundo.com.ve/noticias/negocios/tecnologia/firma-china-que-reclama-la-marca--ipad--niega-que.aspx

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